De 10 grootste valkuilen voor een startende ondernemer
Wist je dat het percentage startende ondernemers die het eerste jaar niet haalt meer dan 50% is? Persoonlijk vind ik dit shocking hoog, aan de andere kant ik zie ook wel een aantal terugkerende aspecten die ervoor zorgen dat ondernemers helemaal vast lopen.
Ondernemen is iets dat niet vanzelf gaat. Ondernemen kost tijd, vraagt om geduld, commitment en volharding. Ik heb mijzelf ook wel eens flink rijk gerekend. Had ik keihard gewerkt aan mijn website, een training uitgewerkt en dacht ik echt, nu komen de klanten. Niet dus! Dat was de ‘zo groen als gras’ ondernemersstrategie.
In dit blog deel ik graag een aantal valkuilen waar ik zelf wel eens ben ingetrapt, maar die ik ook bij mijn klanten herken.
1: Onrealistisch verwachtingen
Deze zal ik toelichten aan de hand van een voorbeeld. Ik had contact met een ondernemer die al 4 maanden onderweg was. Niemand wist het, want deze ondernemer had het nog met niemand gedeeld. Op de achtergrond was de website ontwikkeld, visitekaartjes en was deze ondernemer voor het gevoel helemaal klaar om klanten te ontvangen. Toen kwam het moment dat het wereldkundig werd gemaakt, was de verwachting dan ook dat de klanten binnen zouden stromen. Je raad het al. Dit gebeurde niet. De verwachtingen matchen niet met de realiteit. Wat deze ondernemer helemaal vergat, was de doelgroep aanspreken, warm maken, prikkelen en informeren. Klanten die je niet kennen hebben, afhankelijk van de urgentie, over het algemeen zeker 7 kennismakingsmomenten nodig, voordat je ze contacten, laat staan iets van je kopen.
2: Alleen gericht op korte termijn resultaat
Aansluitend op het bovenstaande voorbeeld zie ik veel ondernemers die gericht zijn op korte termijn resultaat. Ze willen snel scoren. Aan de ene kant logisch, want je wilt inkomsten generen. Het probleem is vaak dat er op deze manier geen stevig fundament wordt gebouwd, zodat je kunt gaan voor een meer consistentere stroom van inkomsten. De snelle acties worden op los zand de grond uitgestampt en de honger naar snel resultaat is groot, waardoor frustratie op de loer ligt, op het moment als het niet lukt. Durf groter te kijken en verder vooruit in de tijd. Bouw aan een stevig fundament ga voor lange termijn resultaat en een consistentere stroom aan inkomsten.
3. Mentaal onvoldoende weerbaar zijn
Een grotere leerschool dan het ondernemerschap krijg je niet als ondernemer. Je wordt aan alle kanten getest en je gaat krachten, maar ook valkuilen van jezelf ontdekken die je niet kende. Ik zie veel ondernemers die onvoldoende weerbaar zijn. Die niet kunnen schakelen, iedere mislukking als persoonlijk falen zien en snel de neiging hebben om op te geven. Het geloof in zichzelf is niet heel groots en ook worden er twijfels ervaren in het ondernemersplan. Dit samen zorgt ervoor dat je heel kwetsbaar bent en ten onder kan gaan aan je eigen onzekerheden. Belangrijk is om te werken aan je mentale weerbaarheid, maar ook aan je mentale flexibiliteit. Dat je leert geloven in jezelf, in je plan en leert volharden.
4. Verstrengeld raken in de verschillende rollen en verwachtingen
Als je kiest voor het ondernemerschap dan vraagt deze keuze volledig commitment. Dit betekent dat je alles in werk zal moeten stellen om de meest ideale omstandigheden te creëren, wil je het tot een succes brengen. Even voor de duidelijkheid. Als je kiest voor het ondernemerschap dan heeft dit gevolgen. Gevolgen voor jou als persoon, voor je gezin, voor je sociale leven. Ik zie veel ondernemers worstelen met deze verantwoordelijkheid. Met name de vrouwelijk ondernemers die een gezin hebben. Ze willen allemaal die succesvolle ondernemer zijn, die toegewijde moeder, de liefhebbende partner en gezellige vriendin. Ik wil niet zeggen dat dit niet meer kan als je ondernemer bent. Wat ik wil zeggen is dat als je verwachting is dat jij een succesvol bedrijf wilt opbouwen en het uiterste eruit wilt halen, dan betekent dit een commitment van 200%. Dit betekent dat je misschien iets minder sociaal erop uit kunt of dat je partner misschien iets meer in het huis moet doen of dat je de kids een dagje naar de opvang moet brengen. Ik vermoed dat dit voor vele hard klinkt. Maar ik vergelijk het ondernemerschap vaak met topsport en een topsporter gaat voor volledig commitment. Dus geen wilde feestjes, niet een beetje trainen en een beetje aan voeding. Het is alles of niets. Dit vraagt het ondernemerschap ook. Sta goed stil of jij die bereidheid hebt? Ben jij bereid om bepaalde keuzes te maken in de rollen die je allemaal hebt en de verwachtingen die er zijn? Waar liggen jouw prioriteiten? Pas daar ook je verwachtingen op aan.
5. Alles zelf willen doen
Dit is denk ik één van de grootste valkuilen. Op één of andere manier hebben we het idee dat we alles zelf moeten doen. Willen we ons bewijzen? Vinden we het lastig om, om hulp te vragen? Denken we dat hulp inschakelen alleen maar geld kost? Ik weet het niet goed, ik weet alleen dat veel ondernemers ten onder gaan, omdat ze geen hulp inschakelen en alles alleen willen proberen te doen. Ik snap dat als je begint dat je niet een pot met geld hebt liggen en eindeloos kunt besteden. Het is daarom nog belangrijker om kritisch te kijken wat je zelf kunt doen en wat je wilt/moet gaan uitbesteden. Je kunt namelijk niet alles. Je bent net begonnen, je hebt het nog niet eerder gedaan en je bent simpelweg niet overal even goed in. Hulp inschakelen geeft je ruimte om je te concentreren op datgeen wat jij heel goed kan en belangrijk is. Hulp inschakelen kan voor een versnelling zorgen. Nog even voor de beeldvorming, sporters hebben een heel team om zich heen die er alles aan doen om de sporter naar dat ene doel te brengen. Probeer ook als een sporter te denken en je af te vragen wie jij om je heen moet verzamelen die je naar jouw doel gaan helpen.
Herken jij een valkuil en wil je hierover samen met mij sparren? De hele maand november kan dit GRATIS tijdens een online koffie momentje. Prik een datum via deze link en dan ontmoeten we elkaar online!
6. Gebrek aan focus
Veel startende ondernemers hebben geen duidelijk plan, geen duidelijke doelen, geen duidelijke acties en dan wordt het heel lastig om focus te houden. Focus houden is te vergelijken met de tunnelvisie die je misschien wel kent bij ‘wie is de mol’. Als je focus hebt is er maar één ding voor jou helder en dat is je doel. Dit is ook het enige plaatje wat je voor ogen hebt. Er kan dan van alles om je heen gebeuren, maar met focus merk je daar niets van. Heb je geen focus dan ben je sneller af te leiden en ben je beïnvloedbaar voor meningen van anderen. Zorg ervoor dat je glashelder inzicht hebt in je doelen en blijft focus houden tot het bittere einde.
7. Hun waarde onvoldoende kennen
Het kunnen gaan staan voor wie we zijn en wat we te brengen hebben, vinden we vaak lastig. Gedachten als: ‘kan ik het wel’ of ‘wat heb ik te brengen’ of ‘wie ben ik om dat te zeggen of te doen’, komen vaak in ons hoofd op. Dit uit zich in twijfelachtige zichtbaarheid, maar ook vaak in de prijs die we koppelen aan onze diensten. De ondernemer die zelf het product/dienst is, schat zichzelf vaak te laag in. Zet zichzelf in de markt met een te lage prijs of laat zich makkelijk ompraten naar een lager tarief. Probeer zo min mogelijk naar de prijs te kijken, maar te kijken naar de waarde die je levert en de waarde die het de klant oplevert. Hoe scherper je dit voor ogen hebt, hoe makkelijk het wordt om een prijs te bepalen en een prijs te vragen die goed voelt. Onderschat jezelf vooral niet!
8. Sales liever vermijden
Heel veel ondernemers vinden sales niet leuk. Ik heb ondertussen ontelbare associaties met sales gehoord. Het liefst vermijden we dit ook, alleen zonder sales geen inkomsten.
Ik heb in mijn jaren bij Randstad heel veel aan koude acquisitie gedaan. Vreselijk vond ik dat. Dit had er ook mee te maken dat ik niet emotioneel verbonden was met het product of in dit geval dienst. Het was een trucje toepassen en scoren. Maar op het moment dat het over jezelf gaat en over jouw product voelt het ineens heel anders. Je kunt of heel trots zijn op je product of dienst en je geloof in je meerwaarde uitstralen en willen delen met anderen of je kunt alles op jezelf als persoon betrekken en dan zal iedere afwijzing als een persoonlijke afwijzing voelen. Dan snap ik dat sales niet leuk is. Maar geloof me, het gaat vrijwel nooit om jou als persoon. Ik daag je uit om sales een andere betekenis te geven. Bijvoorbeeld: Noem een salesgesprek een kennismakingsgesprek of een interessegesprek. Op het moment dat jij de betekenis verandert, verandert je gevoel er ook bij, terwijl de uitkomst hetzelfde kan zijn. Probeer het maar eens en ontdek dat sales leuk kan zijn!
9. Onvoldoende inzicht in resultaten
Let’s talk about money! Ook dit is een lastig onderwerp voor heel veel ondernemers. Onze opvattingen over geld, bepaalt voor een groot deel onze relatie met geld. Ik ben opgegroeid met de opvatting dat er nooit genoeg geld was. Geld zorgde bij ons thuis altijd voor spanningen en stress. Ik had dan ook een niet hele gezonde relatie met geld. Ik wil er eigenlijk niets van weten. Ik stak echt mijn kop in het zand. Ik had geen zicht op wat erin kwam en wat eruit ging. Wilde het ook niet weten, want stel je voor dat het op was. Veel ondernemers hebben een ongezonde relatie met geld en hierdoor ook weinig inzicht in hun resultaten. Geld brengt ook veel angsten met zich mee. Ondernemers die niet de juiste prijs vragen, omdat ze bang zijn voor afwijzing, ondernemers die niet durven te investeren, omdat ze alleen maar zien hoeveel het kost en niet wat het gaat opleveren. Ook hier ligt een uitdaging voor jou als startende ondernemer. Sta stil hoe jij tegen geld aankijkt en ontdek of de opvatting die jij hebt je juist dient of belemmert.
10. No guts, no glory
Ondernemen is lef tonen, buiten de gebaande paden bewegen en die dingen doen die je nog nooit eerder hebt gedaan. Risico’s nemen en beslissingen nemen, ook al weet je niet waar ze naar toe leiden. Alles in de grip willen houden, gaat je niet lukken! Het ondernemerschap is zo dynamisch, tegen de tijd dat jij grip op de situatie hebt, is er al wel weer iets gebeurt dat een andere aanpak vraagt. Probeer de controle die je zogenaamd veiligheid zou geven, even beetje te vieren en laat je meenemen in hetgeen wat er op je pad komt. Zonder je doel uit het oog te verliezen. Wees flexibel, probeer je snel aan te passen aan de omstandigheden. Hoe meer jij in veranderende situatie grip probeert te houden, hoe krampachtiger je zult worden en hoe meer je de grip zal verliezen. En soms moet je een gok nemen, heb je geen idee waar je uitkomt, probeer een open houding aan te nemen en geniet van je reis!
Ben jij startend en wil jij graag koers blijven houden en je ondernemerdroom realiseren? Dan nodig ik je uit een kijkje te nemen bij mijn coachingsprogramma Op Koers blijven. Ik help je graag de belangrijke mindset shifts te maken en je doelen en acties glashelder te krijgen, zodat jij die kunt inzetten om jouw plan te vertalen en je ondernemersdroom te leven.
[activecampaign]
Recente reacties